Jeżeli  znalazłeś dobry punkt na otworzenie lodziarni (najlepiej na dużym osiedlu, niedaleko sklepów, kościoła i szkoły) i przymierzasz się do zatwierdzenia lokalu przez Inspekcję Sanitarną- ten wpis kierowany jest właśnie do Ciebie.

Niezależnie czy chcesz sprzedawać lody z automatu czy lody gałkowane, wymogi co do pomieszczeń pozostają takie same.

Jeżeli masz pytania wejdź na mojego Facebooka o tutaj HACCP dla Ciebie

Podłogi oraz ściany– powierzchnia gładka, zmywalna. Nie ma różnicy czy są to płytki, kafelki, panele czy gumoleum.

Powierzchnie blatów i powierzchni roboczych gładkie, zmywalne. Powierzchnie nie muszą być wykonane ze stali nierdzewnej.

Punkty wodne– czyli zlewy i umywalki. Należy pamiętać, że umywalka to nie zlew, a zlew to nie umywalka. Umywalka służy tylko i wyłącznie do mycia rąk, a zlew służy do mycia drobnego sprzętu produkcyjnego (łopatki do lodów itp.) Przy umywalce do mycia rąk obowiązkowo mydło i jednorazowe ręczniki. Oczywiście również w kranie musi być ciepła woda, z kranu musi być odpływ do kanalizacji (piszę o tym, ponieważ widziałam w życiu różne prowizorki, które i tak nie przejdą)

Maszyna do lodów (jeżeli lody będą z maszyny) oraz chłodziarki (do przechowywania gotowej masy), jeżeli decydujesz się na sprzedawanie lodów na gałki to oprócz witryny mroźniczej (lub popularnego ostatnio konserwatora) dobrze jest zaopatrzyć się w dodatkowe urządzenie mroźnicze (zamrażarkę)- tam przechowujesz dodatkowe kuwety z lodami. Jeżeli urządzenia nie mają wbudowanych termometrów- kup termometry i umieść wewnątrz urządzenia.

Miejsce na wafelki i jednorazowe naczynia- najlepszym sposobem na przechowywanie wafelków i naczyń oraz patyczków jest magazyn, jeżeli nie masz miejsca na magazyn to najlepiej zrobić zamykane szafki w pomieszczeniu sprzedaży. Zamykane bo wszystko co znajduje się w środku jest zabezpieczone przed zanieczyszeniami, oraz zamykane dla ovzu klienta- im klient widzi mniej bałaganu, tym lepiej.

Wentylacja– w każdym pomieszczeniu powinna być wentylacja grawitacyjna (tzw. kratka), nie przyklejaj kratki do ściany i nie udawaj, że to wentylacja (tylko przestrzegam przed takimi pomysłami)

Toaleta dla pracownika oraz miejsce do higienicznego przechowywania odzieży oraz środków chemicznych i sprzętu porządkowego. Zgodnie z prawem bhp w toalecie powinna być wentylacja mechaniczna (wiatraczek w kratce), najlepiej jak toaleta ma przedsionek (czyli w osobnym pomieszczeniu muszla klozetowa, w osobnym umywalka. Jeżeli przedsionek jest spory niektóre Inspekcje Sanitarne zgadzają się na zorganizowanie tam szatni- czyli wstawienie szafy dwukomorowej praz szafki na środki czystości. Jeżeli nie masz takiej możliwości, bo sprzedajesz lody z okienka i pomieszczenie jest bardzo małe i nie ma możliwości wydzielenia szatni wówczas spytaj się czy w pomieszczeniu sprzedaży możesz wydzielić miejsce do higienicznego przechowywania odzieży. Zachowując zasady higieny najlepiej jest mieć 2 mopy. Jednym myjesz wyłącznie toaletę i szatnię, drugim pomieszczenia, gdzie jest żywność (nie wjeżdżasz sobie bakteriami z toalety do pomieszczeń „czystych”).

Jeżeli przymierzasz się do sprzedawania deserów na miejscu w naczyniach wielorazowego użytku, musisz spełniać nieco więcej wymogów, o tym napiszę w przyszłości.

Pamiętaj, że producent lodów jest zobowiązany dostarczyć Ci skład lodów, które sprzedajesz (wraz z wyznaczonymi alergenami) oraz określić termin przydatności lodów- czyli od dnia dostawy ile dni takie lody nadają się do spożycia- musi to zostać zawarte w Dokumentacji HACCP dla lodziarni.

Wymagane dokumenty przy odbiorze:

– Dokumentacja HACCP dla lodziarni wraz z Dobra Praktyką Higieniczną i Produkcyjną (GHP-GMP) robieniem takiej dokumentacji zajmuję się ja- indywidualnie stworzoną dla Ciebie- bez żadnych gotowców,

– wynik badania wody w lokalu (w GHP-GMP musi być zawarta informacja jak często takie badanie wody musisz wykonywać),

– deklarację lub umowę na odbiór śmieci,

– Instrukcję w Dokumentacji GHP-GMP co robisz z przeterminowanymi lodami- tzw. odpady kategorii 3,

– Orzeczenia do celów sanitarno-epidemiologicznych swoje oraz swoich pracowników (jeżeli nie masz jeszcze pracowników to obowiązkowo musisz posiadać swoje orzeczenie lub tzw. Książeczkę Sanepidowską),

– Książkę kontroli przedsiębiorcy- dostępna w sklepach papierniczych.

Ważne info:

nie wyrzucaj kartonów po wafelkach- na kartonach jest informacja o producencie, data przydatności do spożycia oraz skład. Wiem, że takie kartony są duże i zajmują dużo mniejsca, dlatego wytnij przynajmniej z kartonu etykietę i ją zachowaj.

– sprawdzaj temperatury. Wykonuj zapisy temperatur zarówno przy przyjęciu lodów od producenta, oraz lodów przechowywanych. Pamiętaj, że lody w witrynie/konserwatorze przeważnie ustawiane są na -12 st. C (wtedy najlepiej się je nakłada), natomiast jeżeli producent zdeklaruje się, że lody muszą być przechowywane przy -18 st. C wtedy na kontroli masz niezgodność). Częstotliwość zapisów reguluje HACCP. Nie wykonuj zapisów do przodu czyli nie przewiduj przyszłość (takie rzeczy zdarzało mi się oglądać- to jest karalne!)

– pamiętaj o związanych włosach oraz braku drobnej biżuterii u sprzedawcy- nikt nie chce złamać zęba na lodach lub też oglądać włosów w słodkościach.

– naucz higieny pracowników- jeżeli zakładają rękawiczki do trzymania wafelka, to nie powinni tą rękawiczką brać pieniędzy i później znowu dotykać wafelków. Zasady przeważnie wyglądają tak, że na lewej ręce jest rękawiczka i tam wafelek, prawa ręka (bez rękawiczki) porcjuje lody i wydaje resztę.

Jeżeli masz jakieś pytania śmiało napisz w komentarzu lub skontaktuj się ze mną- rozwiążę Twój problem.

Cieszę się, że mogłam pomóc. Chodź na mojego Facebooka o tutaj HACCP dla Ciebie

Pozdrawiam

Ania

 

Materiały zawarte na niniejszej stronie mogą być wykorzystywane lub rozpowszechniane jedynie w celach informacyjnych oraz wyłącznie z notą o prawach autorskich oraz ze wskazaniem źródła informacji.