Niezależnie od tego czy chcesz sprzedawać w przyczepie lody, frytki czy burgery wymagania sanitarne są takie same.

 

Przyczepa gastronomiczna musi spełniać identyczne warunki jak food truck. O food truckach piszę  TUTAJ

Lody Lizać firma z Zielonej Góry, która prężnie wkracza na rynek lodziarski postanowiła postawić swoją przyczepę. Mam przyjemność współpracować z Lody Lizać od dłuższego czasu i tworzyć dla nich Dokumentację HACCP na kilkanaście Punktów Sprzedaży Lodów w kilku województwach.  FB Lody Lizać 😛 TUTAJ .

Panowie chcieli być na zdjęciu- nie zostali zmuszeni 😉

Miałam przyjemność obejrzeć przyczepę zaraz po dostarczeniu na miejsce. Przyczepa była w dobrym stanie, miała wszystkie punkty wodne. Była czysta, jednak dobra rada- zaglądajcie za szafki. Wcześniej w przyczepie była prowadzona sprzedaż czegoś z mięsem…

Zamieszczone zdjęcia są zdjęciami, które wykonałam sama oraz pożyczyłam zdjęcię z FB Lody Lizać 😛

Wymagania sanitarne:

Powierzchnie ścian podłóg oraz blatów powinny być gładkie zmywalne. Nie musi to być płyta „nierdzewka”. Może to być płyta, blaty kuchenne. Musi się dać umyć i nie może chłonąć wody.

Woda: zlewy i umywalki

W Lody Lizać zapewniono umywalkę do mycia rąk oraz zlew do mycia sprzętu (łyżek do nakładania lodów). W przyczepie nie myje się termosów na lody (termosy myje i wyparza producent lodów w swoim zakładzie produkcyjnym). Woda znajduje się w baniaku (jest to woda butelkowana źródlana), następnie jest podgrzewana przez podgrzewacz elektryczny i ścieki wpadają do drugiego baniaka). Przy umywalce do mycia rąk należy zapewnić mydło (mydło w kostce jest niehigieniczne) oraz jednorazowe ręczniki do wycierania rąk. W gastronomii nie używa się materiałowych ręczników oraz ścierek- są siedliskiem brudu, bakterii, grzybów i pleśni.

Urządzenia grzewcze/chłodnicze/mroźnicze.

W Lody Lizać jest konserwator na lody i żadne inne dodatkowo urządzenie nie jest potrzebne. Można dodatkowo zamontować dodatkową zamrażarkę. Oczywiście zgodnie z Dokumentacją GHP-GMP trzeba prowadzić monitoring temperatur w urządzeniu i wykonywać zapisy temperatur.

 

Szafka na środki do mycia i dezynfekcji:

Środki chemiczne nie mogą być przechowywane razem ze środkami spożywczymi. Na „chemię” musi być przeznaczona osobna zamykana szafka. Tutaj szafka znajduje się pod zlewem.

 

Szafka na środki czystości oraz sprzęt porządkowy:

Trzeba wyznaczyć szafkę na odzież wierzchnią (naszą codzienną) oraz roboczą. Szafka powinna być dwudzielna (w środku jest przegroda żeby ubrania się o siebie nie ocierały). Dodatkowo trzeba przezwać szafkę na chowanie miotły i mopa. Jeżeli masz tyle sprzętu i urządzeń, że nie da się zrobić szafki na odzież, wówczas niektóre Inspekcje Sanitarne zgadzają się na pokrowce na odzież (takie jak przewozi się garnitury).

Co ze ściekami?

Z tym jest ogromny problem. Nie powinno się ich wylewać do kratek ściekowych/kanalizacyjnych (kratki służą do łapania deszczówki, a nie mydlin). Niektóre miasta wyznaczają takie studzienki kanalizacyjne gdzie legalnie można wylewać ścieki. Większość miast tego nie robi, wtedy można spytać stację benzynową czy maja takie miejsce. Spotkałam się również z przyzwoleniem wylewania do własnego szamba. Jeżeli jeździsz po festynach, wówczas organizator takiego festynu musi wyznaczyć miejsce do wylewania ścieków

Toaleta dla pracowników.

Jeżeli przyczepa jest „stacjonarna” musisz podpisać umowę z lokalem sąsiadującym lub wyznaczyć miejsce, gdzie pracownik udaje się do toalety. Jest to obowiązkowe również z przepisów bhp, niezależnie na jaki rodzaj umowy zatrudniasz pracownika.

Jakie dokumenty na odbiór SANEPIDU?

– dowód rejestracyjny przyczepy,

– umowa na odbiór śmieci,

– umowa na odbiór tłuszczu (jeżeli robisz coś z frytury),

– badanie wody (jeżeli będziesz używał kranówki),

– Dokumentacja HACCP oraz GHP-GMP dla Ruchomego Punktu Gastronomicznego. Tym zajmuję się ja. Cennik TUTAJ

– Książeczki Sanepidowskie/orzeczenia do celów sanitarno-epidemiologicznych.

– Książka Kontroli Przedsiębiorcy (do kupienia w sklepie papierniczym za około 3 zł).