Procedury mycia i dezynfekcji w gastronomii przy wzmożonym stanie sanitarnym (Covid)
Do pobrania (skopiowania, dostosowania pod własne wymogi, lokal, spostrzeżenia świata itp. nowe procedury dotyczące zachowania higieny w lokalach gastronomicznych.
Procedury i Instrukcje stanowią stanowią szkic procedur jakie mogą być wprowadzone w lokalu podczas wzmożonego stanu sanitarnego w lokalach gastronomicznych.
UWAGA! Nie jestem pewna czy w sposób legalny właściciel ma prawo dokonywać pomiaru temperatury ciała pracownika- nie znalazłam nigdzie informacji, że jest to zakazane.
Wyrażam zgodę na darmowe kopiowanie poniższych Procedur i Instrukcji, ewentualnie postawicie mi kiedyś za to kawę w lokalu 🙂
Cel wdrażanych procedur:
- Dodatkowe zwiększenie bezpieczeństwa dla pracowników i klientów restauracji, kawiarni, strefa gastronomiczna (food court) i innych lokali, gdzie świadczone są usługi gastronomiczne.
- Minimalizacja ryzyka zakażenia klientów oraz innych osób z zewnątrz, w tym dostawców.
- Ograniczenie liczby kontaktów na terenie restauracji w danym przedziale czasowym, w ramach zabezpieczenia przed możliwym zakażeniem.
- Kompleksowe działanie dostosowane do etapu zaawansowania stanu epidemicznego
OBOWIĄZKI PRACODAWCÓW:
zapewnić NIEODPŁATNIE środki ochrony osobistej dla pracowników: jednorazowe rękawiczki oraz środki do dezynfekcji rąk (mydło, jednorazowe ręczniki papierowe oraz środek do dezynfekcji) oraz maseczek jednorazowych jeżeli pracownicy o to proszą
ZALECENIA DLA PRACODAWCY:
zapewnienie odległości między stanowiskami pracy wynoszącej co najmniej 1,5m chyba, że jest to niemożliwe ze względu na charakter działalności. Wtedy jednak zakład musi zapewnić środki ochrony osobistej,
ustalenie zadań i procesów, które zwykle wymagają ścisłej interakcji i określenie sposobów ich modyfikacji, aby zwiększyć fizyczne odległości między pracownikami, tam gdzie jest to praktyczne i bezpieczne. Wskazane jest takie ustawienie stanowisk, aby pracownicy byli od siebie jak najbardziej oddaleni, i w miarę możliwości nie pracowali blisko naprzeciwko siebie,
ustalenie stałych, jak najmniej licznych zmian pracowników,
ograniczenie interakcji personelu pracującego na różnych zmianach i zapewnienie czyszczenia i mycia pomieszczeń pomiędzy zmianami,
gdzie to możliwe, wykorzystywanie do komunikacji metod na odległość, takich jak telefon komórkowy lub radio,
zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki i czasów rozpoczęcia pracy),
restrykcyjne przestrzeganie zasad higieny, dobrych praktyk higienicznych,
utrzymywanie wysokiego stopnia higieny osobistej, w tym dbanie o odpowiednią, czystą i – w razie potrzeby – ochronną odzież,
stałe stosowane dobrych praktyk higienicznych (regularne mycie rąk, powstrzymywanie się od niehigienicznych zachowań, na przykład kichania czy kaszlenia, przy produkcji lub styczności z żywnością, szczególna dbałość o czystość toalet itp.).
PROCEDURA dotycząca higieny i zdrowia pracowników
1. Cel: Zapewnienie odpowiedniego stanu zdrowia i higieny pracowników w zakresie bezpieczeństwa zdrowotnego.
2. Zakres
Procedura obejmuje wszystkich pracowników
3. Stan zdrowia
Przed przystąpieniem do pracy pracownik powinien mieć zmierzoną temperaturę ciała, w przypadku gorączki lub stano podgorączkowego pracownik nie przystępuje do pracy.
Każdy pracownik zobowiązany jest do:
- informowaniu o złym stanie zdrowia swojego pracodawcę;
- mycia całego ciała przynajmniej raz na dobę;
- utrzymywania dłoni w starannej czystości (paznokcie krótkie, nie pomalowane lakierem);
- zakładania czystej odzieży robocze przed rozpoczęciem pracy;
- używania jednorazowych rękawiczek oraz maski/przyłbicy i zmiany rękawiczek/maski przy każdym pacjencie oraz dezynfekcji przyłbicy.
- dbania o porządek, czystość i higienę na stanowisku pracy;
- dokładnego mycia rąk przed rozpoczęciem pracy i po każdorazowym powrocie na stanowisko (zwłaszcza po powrocie z toalety, czynnościach porządkowych);
- zabezpieczania drobnych skaleczeń plastrem opatrunkowym;
- niewnoszenia do pomieszczeń produkcyjnych przedmiotów osobistych;
- spożywania posiłków tylko w wydzielonym dla personelu miejscu;
- niepalenia tytoniu w pomieszczeniach pracy;
Ubrania robocze przechowywane są w szafach w szatni, oddzielnie od ubrania osobistego pracownika.
Przed przystąpieniem do pracy i w trakcie pracy pracownicy prowadzą samoocenę. Zakres oceny obejmuje:
- pomiar temperatury ciała;
- czystość rąk;
- czystość ciała oraz odzieży roboczej i obuwia;
INSTRUKCJA higieny osobistej pracowników
1. Przed przystąpieniem do pracy pracownik powinien:
-
pozostawić odzież, obuwie, biżuterię i
rzeczy osobiste w szatni – odzież pracowników
i fartuchy powinny być przechowywane osobno, - umyć ręce zgodnie z instrukcją,
- włożyć czystą odzież roboczą.
-
Wszelkie niedyspozycje zdrowotne pracownik
powinien zgłaszać przełożonemu.
W przypadku choroby (biegunka, schorzenia skóry, gardła itp.) lub kontaktu z osobą chorą zakaźnie pracownik powinien zgłosić się do lekarza. -
Podczas pracy pracownik zobowiązany jest
przestrzegać właściwej higieny rąk ręce należy
myć
i dezynfekować w miejscach do tego przeznaczonych, po każdym zabrudzeniu, w szczególności:
- przed rozpoczęciem pracy,
- po wyjściu z toalety,
- po kontakcie z odpadkami,
- po spożyciu posiłku,
- po rozmowie telefonicznej,
- po drobnych pracach porządkowych,
- po kontakcie z pieniędzmi itp.
4. Należy przestrzegać instrukcji higienicznego korzystania z WC dla pracowników.
INSTRUKCJA higienicznego korzystania z wc dla pracowników
- Przed wejściem do kabiny ustępowej zdjąć odzież ochronną.
- Po wyjściu z kabiny ustępowej umyć ręce.
- Włożyć fartuch ochronny.
- Pomieszczenia WC pozostawić po sobie czyste.
- W przypadku braku środków czystości należy uzupełnić zasobniki na mydło oraz ręczniki papierowe.
PROCEDURA MYCIA I DEZYNFEKCJI POMIESZCZEŃ I URZĄDZEŃ NA SALI SPRZEDAŻY
Podłogi – po oczyszczeniu powierzchni z kurzu
i innych zanieczyszczeń mechanicznych napełnić wiadro ciepłą wodą w tzw.
punkcie porządkowym, wlać środek myjący (detergent) w ilości zalecanej
przez producenta na opakowaniu i zmyć podłogę przy użyciu mopa. Brudną
wodę wylać do wydzielonego do tego celu brodzika lub umywalki.
Sprzęt do mycia (wiadro, mopa) dokładnie umyć i wypłukać pod bieżącą ciepłą wodą.
Urządzenia sanitarne (umywalki, brodziki, zlewy, miski ustępowe) – po oczyszczeniu urządzeń z zanieczyszczeń mechanicznych wyczyścić powierzchnie środkiem myjąco-dezynfekcyjnym na bazie chloru (np. Domestos) przy pomocy gąbki lub szczotki, a następnie obficie spłukać bieżącą ciepłą wodą. Preparat stosować zgodnie z zaleceniem producenta, umieszczonym na opakowaniu. Czynności wykonywać w gumowych rękawicach ochronnych.
Sprzęt meblowy (krzesła, stoliki) – powierzchnie
w zależności od potrzeb odkurzyć, a następnie zdezynfekować środkiem
dezynfekcyjnym o działaniu bakteriobójczym i grzybobójczym-stosując
preparat zgodnie z zaleceniem producenta umieszczonym na opakowaniu.
Po odczekaniu okresu niezbędnego do zadziałania środka dezynfekcyjnego
zmyć powierzchnię ciepłą wodą i wytrzeć do sucha (mycie odbywa się
w przypadku zalecenia producenta umieszczonego na opakowaniu).
Na stoliku umieścić oznaczenie (kartkę) o odbytym zabiegu dezynfekcji
o treści „ZDEZYNFEKOWANO”
UWAGA an stoliku nie należy umieszczać dodatków tj, serwetek, przypraw, cukru, kwiatów itp.)
Sprzęt do obsługi klienta (terminal płatnościowy, tace barmańskie itp.) – sprzęt należy dezynfekować po każdym kliencie W przypadku sprzętu nie odpornego na działanie chlorowych środków dezynfekcyjnych prowadzi dezynfekcję 70 % spirytusem, przecierając powierzchnię nasączonym wacikiem.
Częstotliwość:
- podłogi przynajmniej 1x dziennie i w miar potrzeb częściej
- sprzęt meblowy po każdym kliencie
- sprzęt do obsługi klienta po każdym kliencie
- sanitariaty co 15 minut
UWAGA!!! Przeprowadź szkolenie wśród swoich pracowników z nowych procedur i instrukcji stosowanych w lokalu- pracownicy powinni się podpisać na liście obecności ze szkolenia- imieniem i nazwiskiem, data szkolenia i czytelnym podpisem
Jeżeli masz jakieś pytania śmiało skontaktuj się ze mną.
Cieszę się, że mogłam pomóc. Zapraszam na Facebooka o tutaj HACCP dla Ciebie
A jeżeli potrzebujesz HACCP dla swojej restauracji, punktu gastronomicznego- to zapraszam do siebie. Sprawdź OFERTA I CENNIK
Pozdrawiam
Ania
Powiązane wpisy
Cześć!
Mam na imię Ania.
Przez 7 lat byłam pracownikiem Inspekcji Sanitarnej. W styczniu 2015 r postanowiłam zostać freelancerem- teraz pomagam (a nie przeszkadzam) ludziom, którzy chcą otworzyć własny lokal gastronomiczny, sklep, kawiarnię i wszystko to, co jest związane z żywnością.
Pomagam przy tworzeniu lokali, tworzę pisma urzędowe, tworzę dokumentację HACCP, GHP-GMP oraz szkolę.
Założyłam bloga, żeby pomagać, dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem. Jeżeli masz pytanie- zadaj je w komentarzu lub formularzu kontaktowym. Śledź mnie na fb.
Miłego czytania.
Kategorie
- barwniki spożywcze (1)
- Bez kategorii (10)
- Bezpieczne temperatury (2)
- BHP gastronomia (6)
- gastro kurier (1)
- Gastronomia (17)
- GHP-GMP (27)
- HACCP (74)
- Bar (2)
- Bistro (3)
- Blok Żywieniowy (3)
- Przedszkole (3)
- Żłobek (2)
- Bubble gofry (1)
- burgerownia (2)
- candy bar (1)
- Catering (6)
- Ciastkarnia (8)
- Cukiernia (14)
- Delikatesy (1)
- Dieta pudełkowa (4)
- fast-food (3)
- Food truck (3)
- Gofry (1)
- kanapkowania (3)
- Kawiarnia (7)
- Kebab (2)
- Klubokawiarnia (2)
- kocia kawiarnia (1)
- kombucha (1)
- Lodziarnia (10)
- Mała gastronomia (11)
- Naleśnikarnia (1)
- Namiot gastronomiczny (2)
- Obieralnia warzyw i owoców (2)
- Pączki (3)
- Palarnia kawy (2)
- Pieczenie w domu (7)
- Piekarnia domowa (6)
- Piernikarnia (5)
- Pizzeria (4)
- Pracownia tortów (7)
- Produkcja czekolady (4)
- Produkcja domowa (8)
- Produkcja lodów (3)
- Produkcja słodyczy (4)
- Produkcja żywności (21)
- Pub (2)
- Restauracja (7)
- Ruchomy punkt gastronomiczny (4)
- Sala zabaw (1)
- Sklep (2)
- Sklep EKO (2)
- slow food (1)
- Sprzedaż lodów (6)
- Street food (1)
- Szkoła (1)
- Torty artystyczne (1)
- HACCP agroturystyka (1)
- HACCP candy-bar (słodki stół) (1)
- HACCP COVID (2)
- HACCP imprezy zamknięte (2)
- HACCP kuchnia (1)
- HACCP mała gastronomia (3)
- HACCP pierogarnia (1)
- kombucha (1)
- Materiały do kontaktu z żywością (1)
- Obróbka wstępna (11)
- Odpady (5)
- Orzeczenia do celów sanitarno-epidemiologicznych (1)
- Postępowanie z jajami (9)
- Prawo żywnościowe (1)
- Projekt technologiczny (2)
- Rozdział czasowy (5)
- SANEPID (26)
- Badania sanepidowskie (2)
- Kontrola (9)
- Książeczki sanepidowskie (1)
- Lodziarnia (3)
- Mandat (1)
- Sprzęt gastronomiczny (2)
- Środek transportu żywności (6)
- Szkolenie HACCP (2)
- Szkolenie HACCP GHP-GMP (1)
- Szkolenie sanitarne (2)
- Toaleta (2)
- Zatrucie pokarmowe (2)
- Żywność (23)